AMWAY – American way of life
Úspech, prvotriedný tovar, postup vyššie,všetko len pre vás,
večná mladosť, výhody pre vás a vaších blízkych, bonusy, krása, direktori, konferencie, stretnutia, dynamické príjmy, sponzorovanie, ocenenia, výsady pre vás – to sú len niektoré z fráz-s ktorými sa môžte stretnúť pri prezentácii firiem založených na Multilevel marketingu – viacstupňovom predaji.
Rada by som vám priblížila zákulisie jednej z firiem, založenej na tomto princípe, a ňou je firma Amway, ktorá pôsobí aj na Slovensku od roku 1994.
Zakladateľmi sú Richard deVos a Jay Van Andel. Sídlo firmy je v USA / štát Michigan/.
Pobočky má vo viac ako 80 krajinách sveta a má 3 mil. Nezávislých vlastníkov podnikania.
Úspech podnikania Amway je založený na dvoch hlavných pilieroch : sponzorovanie/ nábor nových členov / a predaj výrobkov. Amway sa verejnosti prezentuje ako svetová špička v priamom predaji, povesťou produkcie ekologicky nezávadných prípravkov./L.O.C./
Nájdeme tu- spolupatričnosť – avšak stredom okolo ktorého sa všetko točí je tvrdý biznis.
- mnoho prvkov pripomnajúcich liturgiu – napr. spevy pri hudbe na navodenie atmosféry / hymna Amway – Pretty woman /
Pri nábore som sa stretla aj s tým, že často používajú citáty zo Sv. Písma – samozrejme vytrhnuté z kontextu.
Príručka Amway o voľnom čase hovorí : „Do obchodu nevkladáte takmer nič, len svoj voľný čas!“/ V dimenziách času ako Božieho daru jeho hodnota býva ešte umocnená./
Ďalej v príručke nájdeme „ Pracujete pre svoje deti !“ / Psychológovia v poslednej dobe zdôrazňujú potrebu venovať sa deťom, komunikovať s nimi, byť s nimi, venovať sa im /
Distributérom sa odporúča aspoň 15 minút denne čítať literatúru Amway alebo počúvať jej kazety . / Ja sama som si vypočula jednu kazetu a mám z nej dojem výraznej manipulácie a vymývania mozgu /.
Veľa krát pri ponuke knih a kaziet počúvajú členovia tieto slová : „ V našej firme s ničím neobchodujeme, naša firma je Akadémiou úspechu. A keď chodíme do školy, musíme si kúpiť knižky a tak je to aj u nás.
Fázy náboru do Amway:
1. Etapa vyhľadania potencionálnych členov- distributér si zostaví zoznam
potencionálnych členov – z rodiny, priateľov, spolupracovníkov, susedov atď...
veľmi často sa už v počiatočnej fáze získavania uplatňujú techniky manipulácie –
napr. „Nechcem ťa nahovárať na nič – prídeš, popočúvaš, popremýšľaš a sám sa rozhodneš, môžeš skúsiť, môžeš odstúpiť. Ty sám sa musíš rozhodnúť.!“
2. Včlenenie do kolektívu – Stretnutie – Predstavovanie firmy- dôležité je vytvoriť zdanie, že bez firmy Amway by bol značne zabrzdený technický a civilizačný pokrok Pretože má firma dobré meno, treba dbať na to, aby distributér vyzeral reprezentačne. / Všetci prítomní na mítingu vyzerajú ako majetní ľudia, ktorí dosiahli úspech práve vďaka firme Amway/.
3. Spoločné ovácie tým, ktorí na pódiu hovoria o tom, akí boli nemožní pred tým, ako začali pracovať vo firme Amway, aký nezmyselný život viedli. Teraz chodia na zahraničné cesty, majú luxusné auto, môžu si dovoliť exkluzivné dovolenky atď...
Všetko to, čo sa deje v prvej časti stretnutia, má za cieľ vzhľadom na nových členov prebudiť nadšenie a zároveň vylúčiť logické a konštruktívne myslenie. Myslenie musí byť pozitívne.
4. Záverečnou etapou je oklamanie. V tejto fáze je nastavené pasca a to výzvou : „Kto je spokojný so svojím zamestnaním, s jeho finančným ohodnotením ten nech odíde z tejto miestnosti.“ Alebo „ Naša firma je určená inteligentným, podnikavým a kreatívnym ľuďom, preto prosím, aby všetci nerozhodní opustili naše stretnutie. / Kto by mal toľko odvahy, aby s pomedzi toho množstva ľudí vstal a odišiel !
Spoločnosť Amway sa prezentuje ako firma, ktorá ponúka miliónom ľudí na svete možnosť
premeniť sen na skutočnosť. - Realita však býva veľmi tvrdá. Najmä čo sa týka dopadu na vieru , rodinu, priateľstva a psychiku samotného človeka, ktorý takýmto spôsobom podnikal.